10 Lekkere en gezonde manieren om Chia Zaden te gebruiken

    DELEN

    Gewoon omdat iets klein is, betekent het niet dat het niet krachtig is. Geval in punt: Chia zaden.

    Deze kleine supersterren zijn klein, maar ze zijn geladen met essentiële voedingsstoffen zoals omega-3’s, calcium, kalium en magnesium. Als dat niet genoeg is, zijn ze geweldig om honger in de gaten te houden; Tussen alle vezels die ze bevatten (5 gram per eetlepel) en hun vloeibaar-bindende kracht, kunnen chia zaden een krachtige kracht zijn tegen de munchies. Hier zijn 10 geweldige manieren om ze in je dag op te nemen.

    Maak ze in pudding

    Chia zaden kunnen vaak hun eigen gewicht in vloeibaar absorberen, dus als je ze in water of melk overnacht slikt, krijg je een schotel dat veel lijkt op tapioca pudding in textuur. Voeg wat specerijen en een beetje zoetstof toe (zoals honing of pure esdoornstroop) en u krijgt een gezond ontbijt of een hapje die smaakt als een traktatie. We houden van dit recept voor clementine chia pudding; Het creamsicle-achtige gerecht beschikt over 4 gram elk vesel- en fortificatieproteïne, voor minder dan 150 calorieën. Boven het met een eetlepel of twee geroosterde pistachenoten of gesneden amandelen voor een beetje crunch.

    Gebruik ze als topping

    Voeg wat crunch toe aan yoghurt of havermout door te sprinkelen op chia zaden. Opmerking: als ze een tijdje in de vloeistof zitten vormen ze kleine gelatineuze ballen. Als u dat patroon niet bevalt, sprinkel ze op net voor het eten. Slechts 1 eetlepel chia-zaden geeft u 5 gram vezels en 3 gram eiwitten, evenals magnesium-, ijzer-, calcium-, kalium- en omega-3’s, en heeft slechts 60 calorieën. De zwarte en witte zaden zijn even goed voor u, dus pak op welke u de voorkeur geeft (ofwel welke supermarkt of gezondheidswinkel uw winkel heeft).

    Meng ze in muffins (en meer)

    Als je pannenkoeken, wafels, muffins of zelfgemaakte granola maakt, gooi je in sommige voedzame Chia-zaden. Ze hebben een neutrale smaak, dus ze werken in bijna alles. Knip een handvol in deze stevige flapjacks, of ruil ze voor de papaverzaden in de streusel in deze lekkere muffins. U kunt ook chia zaden gebruiken in plaats van enkele vlaszaden in zelfgemaakte granola bars. Waar je ze ook zet, brengen ze een flauw stukje crunch.

    Voeg ze toe aan de snacks van je kind

    Geef het toe: als je kinderen hebt, doe je in hun kleine squeeze packs fruit (we doen het ook). Krijg nu je eigen, met de toegevoegde goedheid van Chia. In smaken zoals wilde frambozen, granaatappelmunt en groene magie zijn ze goed voor volwassenen onderweg (13,30 dollar voor 8, amazon.com). (Je kinderen zouden het ook willen proberen.) Deze zijn het beste voor fans van bubble tea, tapioca of gelatine; Als je er niet om zorgt dat textuur, zijn dit niet voor jou.

    Bak ze in brood

    We houden van dit broodrecept, dat chia combineert met zonnebloem-, karwij-, sesam- en papaverzaden. Niet alleen krijg je de crunch (en voeding) van al die zaden, je krijgt ook een heerlijk broodje perfect voor ’s ochtends toast of lunchbroodjes – en het is glutenvrij. Probeer het met uw favoriete nootboter (of gewone boter) en suikerjam met gebakken avocado op de top, of als een open-smelt smelt met gerookte kalkoen, Zwitserse Kaas en Zuurkool, geperfd.

    Snack op hen

    Chia-Packed Energy Warrior energiestaven ($ 25 voor 15, amazon.com) zijn een smakelijke, energieke snack. Aroma’s bevatten kokosnoot, chocolade pindakaas, acai bessen en koffie, dus er is voor ieder wat wils. Plus, ze zijn stevig, zodat ze niet in je tas of een sportschool worden gebroken. Heb een voor of na een training, met je midmorning koffie of om 4 uur af te staan. hapjes. Met maar liefst 100 calorieën (maar 4g vezel), bevredigen ze zich zonder dat je je afweegt.

    Zet ze in een spreiding

    Maak je eigen jam op de makkelijke manier met chia. De bindende kracht van de zaden betekent dat u geen pectine nodig hebt, maar een beetje zoetstof (hoeveel hangt af van het fruit). Voor bosbessenjam, bijvoorbeeld, voeg een paar eetlepels esdoornstroop of honing en 1/4 kop chia zaden toe aan een paar kopjes bessen en kook, roer, over middelmatige lage hitte totdat het verdikt. Het resultaat is zo lekker en gezond. Gebruik elk fruit dat u wilt, of een combinatie; We houden van bessen gemengd met gepelde en geperste steenvruchten, zoals perziken of pruimen.

    Brood vis, vlees of groenten

    Voeg wat chia zaden toe aan uw favoriete broeden voor kip, vis of groente om de crunch factor en de voedingsstoffen te stimuleren. Blog Savoring the Thyme biedt dit recept voor chia-cornmeal-crusted tilapia, terwijl Dole hen aan een heerlijk Italiaans-gegrilde kippenrecept toevoegt. Voor iets wat anders, klik dan verder op Nutrition Stripped, waar u een trendy bloemkool ‘korst’ vindt die met chia zaden wordt versterkte.

    Werk ze in je schoonheidsroutine

    We houden van superfoods die ook als schoonheidsproducten werken (we kijken naar jou, kokosolie!). Chia is zo goed voor jou binnen, het is gewoon goed dat het ook aan de buitenkant werkt. In deze scrub van Andalou Naturals ($ 13, amazon.com), werken chia zaden als exfoliant en buffing agent, waardoor u gladder bent,