3 gezonde redenen om meer ananas te eten

3 gezonde redenen om meer ananas te eten

DELEN

Ananas is een van mijn absolute favoriete vruchten, en ik weet dat ik niet de enige die van de tropische traktatie houdt. Het is geen probleem, het is verfrissend en lekker.

Maar ananas pakt ook een aantal krachtige gezondheidsvoordelen. Hier zijn drie gezonde verontschuldigingen om meer van het voedzame fruit aan uw dieet toe te voegen, samen met een paar van mijn favoriete manieren om ervan te genieten.

Het zit vol met vitamine C

Een kop ananas geeft meer dan 100% van uw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. En terwijl u waarschijnlijk goed weet dat deze voedingsstof de immuniteit ondersteunt, doet het zoveel meer. Vitamine C is betrokken bij de groei en reparatie van weefsels door het hele lichaam. Plus werkt het als een antioxidant, die cellen beschermt tegen voortijdige veroudering en ziektes zoals kanker en hartziekten. De vitamine kan ook een effect hebben op je taille: Een studie bleek dat trainers die niet genoeg vitamine C konden krijgen, ongeveer 25% minder calorieën verbranden tijdens hun training. Te weinig vitamine C in de bloedbaan is gekoppeld aan hogere lichaamsvet en taillegrootte.

Het ondersteunt een gezonde huid

Ananas is rijk aan mangaan. (Slechts één kop bevat meer dan 75% van de aanbevolen hoeveelheid voor één dag.) Dit mineraal, samen met vitamine C, is nodig voor het bouwen van collageen, een structurele component van de huid die het verzwakken en rimpels voorkomt.

Mangaan functioneert ook als een anti-oxidant die huidcellen beschermt tegen schade tegen UV-licht, waardoor ananas bijzonder cruciaal is in de zomer.

Het bevordert gezonde spijsvertering

Als u ooit heeft geprobeerd om verse ananas aan een gelatine dessert toe te voegen, weet u dat het gewoon niet zal werken. Dat komt doordat ananas een enzym bevatten, genaamd bromelain, waardoor de gelatine in de aminozuur bouwstenen wordt afgebroken, waardoor het niet wordt of blijft vast. Om dezelfde reden wordt ananas vaak gebruikt in marinades, om vlees te proeven. En het enzym beïnvloedt niet alleen koken – als je ananas samen met een maaltijd eet, kan bromelain je helpen eiwitten te verteren, waardoor bloeding, indigestie en traagheid kunnen worden verminderd. De voedingsvezels in ananas helpen ook bij het behoud van de darmregeling, en voorkomen obstipatie.

Gemakkelijke manieren om meer ananas te eten

Terwijl verse ananas geweldig is, kunt u het ook proberen op te nemen in recepten. Hier zijn een paar van mijn favoriete manieren om het fruit aan smoothies, cookouts, cocktails en meer toe te voegen.

Doe de ananas in een smoothie met kokosmelk, kokosnootboter, erweproteïnepoeder, de helft van een gele paprika en een beetje verse gemberwortel.

Voeg verse ananas aan slaw toe. Klop een eetlepel ruwe appelcider azijn, een eetlepel sap uit verse ananas, een theelepel honing, een halve theelepel elk verse geraspte gember en gehakt knoflook, en een vleugje zwarte peper en zeezout. Doe met een halve kop elk gesnipperde kool en ananasbroodjes. Chill en dien als bijgerecht of topping voor vis of zwarte bonen.

Breng stukjes frisse ananas op je volgende cookout.

Voor een gezondere versie van een bevroren parapludrank, doe een kopje verse ananas, een handvol ijs, en een kwart kopje ongezoete kokosmelk en bevroren banaanplakken, en roer daarna een gram rum in.