5 voordelen van kaneel

5 voordelen van kaneel

DELEN

Betere hart gezondheid

In een recente studie van Penn State, vonden onderzoekers dat een dieet rijk aan kruiden, zoals kaneel en kurkuma, de negatieve effecten van het downing van een dikke maaltijd tegenhielden. Na een dikke maaltijd stijgen vetgehalte in je bloed, bekend als triglyceriden, en chronisch hoge triglyceriden verhogen het risico op hart-en vaatziekten. In deze kleine studie (bij slechts zes overgewicht maar anders gezonde mannen tussen 30 en 65) waren de resultaten van het toevoegen van kruiden significant. Op twee aparte dagen voegen vrijwilligers 2 eetlepels specerijen, waaronder kaneel, aan een dikke maaltijd, die werd getest tegen een identieke controlemeet zonder kruiden. Bloedmonsters die na de maaltijd werden getrokken bleek dat naast de 13% hogere bloedantioxidantiveaus de kruiden de triglyceriden met ongeveer 30% verminderen.

Bloedsuikerregeling

In onderzoek onder leiding van de Amerikaanse ministerie van Landbouw, wetenschappers gevonden dat antioxidant-rijke kaneel extract verminderde risicofactoren geassocieerd met diabetes en hart-en vaatziekten. In de studie werden 22 obese vrijwilligers met prediabetes willekeurig verdeeld in twee groepen. Eén kreeg een placebo, de andere een dosis gedroogd wateroplosbaar kaneel extract tweemaal per dag, samen met hun gebruikelijke diëten. Vaste bloedmonsters verzameld aan het begin van de studie, en na zes en twaalf weken bleek dat het kaneel-extract de status van de antioxidant verbeterde en de bloedsuikerspiegel bijgedragen werd.

Diabetes bescherming

Kaneel is aangetoond dat de maag legen langzaam vertraagt, waardoor de scherpe stijging van de bloedsuikerspiegel na de maaltijden wordt beperkt en de effectiviteit of gevoeligheid van insuline verbetert. Een studie van de Universiteit van Georgië bleek ook dat kaneel kan voorkomen dat weefselschade en ontsteking veroorzaakt worden door hoge bloedsuikerspiegel. Wanneer de bloedsuikerspiegel hoog is, bindt suiker met eiwitten om verbindingen te vormen die geavanceerde glycatie eindproducten, of AGE’s genoemd worden. AGE’s activeren het immuunsysteem, dat de ontsteking en weefselschade veroorzaakt door veroudering en diabetes veroorzaakt. In de studie vonden onderzoekers een sterke en directe link tussen het antioxidantgehalte van gewone kruiden en specerijen, waaronder kaneel, en hun vermogen om AGE’s te voorkomen te vormen. Dit effect vermindert ook het risico op hartschade verder, aangezien AGE’s bijdragen aan het verharden van de slagaders.

Betere hersenfunctie

Onderzoek toont aan dat alleen maar ruikende kaneel de cognitieve verwerking verbetert, maar het aanzienlijk verhoogt de hersenfunctie. Wetenschappers van de Wheeling Jezuïeten Universiteit vroeg vrijwilligers om computergebaseerde taken te voltooien terwijl ze geen tandvlees, gewone gom of gom koken met kaneel, pepermunt of jasmijn kauwen. Cognitieve verwerking werd het meest gestimuleerd in die kaneel, die de visuele-motorische responsen verbeterde en verbeterde aandachtscores kregen. Dit aromatische kruid kan ook de hersenen helpen genezen. Een studie van wetenschappers bij de Agricultural Research Service bleek dat kaneel-extract het voorkomen dat hersencellen zwellen op de manieren die typisch gezien zijn na een traumatische hersenletsel of beroerte.

Bescherming van parkinson

In dierlijk onderzoek dat wordt ondersteund door subsidies van National Institutes of Health, vonden wetenschappers dat na het innemen van kaneel het metaboliseert in een stof genaamd natriumbenzoaat, die in de hersenen komt. Bij muizen met Parkinson’s omvatten de positieve effecten neuronbescherming, genormaliseerde niveaus van neurotransmitters en verbeterde motorfuncties.

Plus, 10 manieren om het te gebruiken

Om te profiteren van de mogelijke voordelen van kaneel, voeg het in meer maaltijden in. Een van de dingen die ik van dit kruid liefhebben, is hoe veelzijdig het is. Ik gebruik het in zowel zoete en hartige gerechten, en ik voel me dat ik altijd nieuwe manieren vind om het toe te voegen aan maaltijden, snacks en drankjes. Hier zijn 10 makkelijke ideeën:

Strooi kaneel in je koffie, of voeg het op je koffieland voor het brouwen.

Voeg een streepje of twee kaneel toe aan hete havermout, overnachtige haver, of koud volgraan graan.

Vouw kaneel in yoghurt, samen met gekookte, gekoelde quinoa, vers gesneden fruit en noten of zaden.

Bevroren kaneel in ijsblokjes om zest en aroma aan water of cocktails toe te voegen.

Geur geroosterd of gegrild fruit met een besprenkeling kaneel.

Roer kaneel in amandelboter, of een moer of zaadboter, en gebruik als een dip voor verse appel- of peerwiggen of een vulling voor selderij.

Voeg een knoflook kaneel toe aan linzen of zwarte bonensoep, of vegetarische chili.

Seizuurgebraden bloemkool, zoete aardappelen, spaghetti, en botternootje squash met een knippie kaneel.

Strooi een beetje kaneel op popped popcorn.

Roer een kaneel in gesmolten donkere chocolade en verstop over gehele noten om pittige ‘schors’ te maken of als een dip of bekleding voor vers fruit te gebruiken.

OPMERKING: Terwijl de kaneel gezond is, wees er zeker van dat u het niet overdrijft. Neem geen kaneel supplementen tenzij de