7 dingen die je moet weten over garnalen

7 dingen die je moet weten over garnalen

DELEN

Ze hebben weinig calorieën

Een gemiddelde garnalen zorgt voor ongeveer 7 calorieën, wat betekent dat een dozijn tot minder dan 85 calorieën-ongeveer 15 minder dan een 3-ounce kippenborst (ongeveer de grootte van een dek met dikte en breedte). Een jumbo garnalen, het type dat vaak in garnalencocktail wordt geserveerd, bevat ongeveer 14 calorieën en een theelepel cocktailsaus biedt 5, dus drie jumbo garnalen, elk met een theelepel cocktailsaus als een voorgerecht, voegt minder dan 60 calorieën toe, Ongeveer 10 minder dan maar een varken in een deken, en 20 minder dan twee mini-empanadas of twee mini quiche.

Ze zijn eiwitrijk

Naast hun watergehalte worden garnalen hoofdzakelijk gemaakt van eiwitten. Drie oz gebakken of gebakken garnalen zorgen voor ongeveer 20 gram eiwit, slechts een paar gram minder dan dat 3-ounce kippenborst. Elke jumbo garnalen levert ongeveer 3 gram, en bevat weinig vet en koolhydraten.

Ze leveren belangrijke voedingsstoffen

Naast eiwitten zorgen garnalen voor een mooie indrukwekkende reeks voedingsstoffen. Vier gram gestoomde bevat meer dan 100% van de dagelijkse waarde voor selenium, meer dan 75% voor vitamine B12, meer dan 50% voor fosfor en meer dan 30% voor choline, koper en jodium. En terwijl we niet typisch denken aan dierlijke eiwitten als bronnen van antioxidanten, bevatten garnalen twee soorten. Naast een minerale die een rol speelt in de immuniteit en schildklierfunctie, is selenium een ​​belangrijke antioxidant die helpt bij het bestrijden van schadelijke deeltjes genaamd vrije radicalen, die celmembranen en DNA beschadigen, wat leidt tot vroegtijdige veroudering en ziekte. Een andere antioxidant, genaamd astaxanthine, die het primaire kleurpigment in garnalen levert, is aangetoond dat het de ontsteking, een bekende trigger van veroudering en ziekte, vermindert.

Ze zijn een veelgebruikte allergeen

Als lid van de schelpfamilie zijn garnalen een van de allerbeste allergenen, die naast schelpdieren melk, eieren, vis, noten, pinda’s, tarwe en soja bevatten. Blootstelling aan garnalen door mensen die allergisch zijn voor schelpdieren kunnen een ernstige reactie veroorzaken, met inbegrip van levensbedreigende anaphalyaxis. Meer milde reacties kunnen een verstopte neus, nies, jeukende huid, bijenkormen, tintelingen in de mond, buikpijn en misselijkheid omvatten. Er kan op elke leeftijd een voedselallergie ontstaan. Als u denkt dat u allergisch is voor garnalen, of om het even welk ander voedsel, zie een allergicus voor het testen meteen.

Ja, ze zijn laag in cholesterol, maar …

De huidige richtlijnen van zowel de USDA als de American Heart Association stellen dat de cholesterolgehalte van het dieet beperkt moet worden tot niet meer dan 300 mg per dag, en drie gram garnaal zorgt voor ongeveer de helft van die hoeveelheid. Er zijn twee soorten cholesterol. De eerste heet dieet cholesterol, welke is de cholesterol gevonden in voedingsmiddelen. Alleen voedingsmiddelen uit dieren bevatten cholesterol, omdat de dierenlichamen het produceren. Het tweede soort cholesterol is bloed of serumcholesterol: dit is de cholesterol in je lichaam. Bloedcholesterol wordt door uw lever geproduceerd en in uw bloedbaan vrijgegeven.

Als u op basis van dierlijke voedingsmiddelen eet, kan de cholesterol die u absorbeert ook bijdragen tot bloedcholesterol. De impact van dieetcholesterol op bloedcholesterol is echter een probleem van debat. Uit onderzoek blijkt dat hoge inname van verzadigd vet en door mensgemaakte transvet de grootste invloed op bloedcholesterol heeft. Garnalen zijn zeer laag in verzadigd vet en bevatten geen transvet, tenzij het op een manier gebakken of gekookt is die transvet bevat. Maar als u al hoog cholesterol hebt, moet u uw arts raadplegen over dieetcholesterol. En voor meer informatie over hoe u zeevruchten gezond eet, controleer dan mijn vorige bericht op 5 Gezonde Kooktips voor Vis.

Garnalenfraude is gebruikelijk

In een recent rapport van Oceana bleek dat 30% van 143 garnalenproducten getest uit 111 landelijke leveranciers onjuist waren. Bijvoorbeeld, gekweekte garnalen werden verkocht als wild of de Golf. Dit betekent dat u onwetend kan eten garnalen geproduceerd in een boerderij die antibiotica, fungiciden en andere schadelijke chemicaliën gebruikt. Helaas is er niet veel wat u als consument hierover kunt doen, maar voor meer informatie over het kiezen van garnalen die goed aangegeven is, check out deze handige bron van Seafood Watch.

Zelfs wilde garnalen kunnen verontreinigingen bevatten

Een recente Arizona State University studie analyseerde 27 steekproeven van zeevruchten, waaronder garnalen, uit 11 landen. Onderzoekers vonden detecteerbare hoeveelheden van vijf verschillende antibiotica, ook in wilde garnaal. Dit is een kritische bevinding, aangezien het gebruik van antibiotica bij voedselproductie bijgedragen heeft aan een stijging van antibiotica resistente bacteriën, een belangrijke zorg voor de volksgezondheid.

Bottom line: voedingsgericht, garnalen zijn een beetje gemengde zak, en Amerikanen eten meer garnalen dan elk ander zeevruchten item. Als u een van hen bent, is het beste advies om de voor- en nadelen te kennen, geniet van shRimp in moderatie, en doe je best om te winkelen voor, bereiden en bestellen van de gezondste opties.