8 manieren om gemotiveerd te blijven

8 manieren om gemotiveerd te blijven

DELEN
gemotiveerd

Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat je ‘probeert af te vallen’, maar het is o zo moeilijk om gemotiveerd te blijven. Als jij resultaten wilt dan heb je een aantal motiverende tips nodig om jouzelf er voor gelange tijd in te houden. Welnu, hier zijn ze! Dit zijn de beste manieren om gemotiveerd te blijven tijdens je gewichtsverliesreis.

Stel realistische doelen en verwachtingen

Wil je 20 kilo in één maand verliezen? Tenzij je een deelnemer bent in ‘The Biggest Loser’ is het onwaarschijnlijk dat je dat gaat doen. Onrealistische doelen stellen leiden jou geheid naar mislukking, je blijft zodoende niet gemotiveerd om door te gaan wanneer het niet lukt.

Wanneer je leest over een dieet of trainingsplan met veelbelovende supersnelle resultaten, herinner jezelf er dan aan dat wij dat allemaal al een miljoen keer eerder hebben gehoord. Dus als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk zo!

Gewichtsverlies is een marathon, geen sprint en blijvende resultaten kosten zodoende veel tijd en moeite. Dus wees realistisch!

Houd een fotodagboek van je successen bij

Het hebben van een verzameling voortgangsfoto’s is een geweldige manier om jouw humeur op peil te houden!

Een recente studie toonde aan hoe een fotodagboek diëters kan motiveren, waardoor ze meer kans hebben om hun streefgewicht te behalen. Voor nog meer motivatie kan je jouw foto’s via sociale media delen met jouw ondersteunende vrienden.

Geniet van wat voor lichaamsbeweging jij doet

Als je het niet leuk vindt om op een loopband te rennen, dan is de kans groot dat jij dit ook niet gaat doen. Het is namelijk moeilijk om gemotiveerd te blijven wanneer een activiteit als een marteling aanvoelt!

Maar er is goed nieuws: beweging komt in zoveel diverse vormen voor, je hoeft enkel maar iets te vinden waar jij wel van houdt! Denk aan zumba, crossfit of squash.

Krijg een goede nachtrust

Dit lijkt misschien een onwaarschijnlijke tip voor motivatie, maar het werkt wel degelijk. Waarom? Als we moe zijn, dan neemt ons vermogen om helder te denken af en krijgen onze emoties de overhand. En wie heeft er nou geen snaaizucht of snoeplust gevoeld als hij of zij zich ietwat minder voelt?

Serieus, slaaptekort zou een verrassende reden kunnen zijn dat je niet aan het afvallen bent!

Buddy Up!

Het vinden van een partner bij al jouw inspanningen om gewicht te verliezen zal een enorm verschil maken in je succes. Iemand hebben om jou verantwoordelijk te houden is buitengewoon motiverend. Het is vervolgens minder waarschijnlijk dat jij die training overslaat als je weet dat jouw buddy op je rekent, toch?

Beloon jezelf

Wie is er nou niet gemotiveerd om te slagen met de belofte van een beloning? Kies iets uit dat overeenkomt met jouw succes bij afvallen.

Heb je een kleinere broekmaat gekregen? Koop een nieuwe spijkerbroek!

Zijn jouw spieren pijnlijk omdat je er hard aan hebt gewerkt?

Dat klinkt ernaar dat jij voor jezelf een massage hebt verdiend. Er zijn zelfs allerlei apps en groepsuitdagingen welke mogelijke beloningen uitloven bij succesvol afvallen!

Laat je leven niet geheel door de weegschaal bepalen

Jazeker, de weegschaal is de meest tastbare manier om gewichtsverlies te controleren, maar we leggen vaak te veel nadruk op deze uitkomsten. Veel factoren zijn echter van invloed op jouw gewicht, zoals de hoeveelheid water die jij die dag hebt moeten drinken of hoeveel natrium je de dag ervoor hebt gebruikt.

Wees geen perfectionist

Ontdoe jezelf van die alles-of-niets houding. Het is vreselijk voor de motivatie. Wanneer doelen onbereikbaar worden, dan geven we het op. Doe dit dus niet, maar wees lief voor jezelf. Je bent tenslotte ook maar een mens! Tegenslagen zijn normaal. Je hoeft echt niet al jouw favoriete voedsel op te geven bij een diet, want dat is een gewichtsverlies mythe. Onthoud dat en het afvallen wordt een stuk gemakkelijker.