Dieetkeuzes kunnen leiden tot lage bloedsuiker: het beheer van niet-diabetesverwante hypoglycemie

Dieetkeuzes kunnen leiden tot lage bloedsuiker: het beheer van niet-diabetesverwante hypoglycemie

DELEN
Midsection of woman using lancelet on finger

Hypoglycemia herken je aan de symptomen licht in het hoofd, je hersenen voelen als wolken en je bent prikkelbaar. Kortom, je voelt je ziek en je moet eten. Om dus een ​​stabiel bloedsuikerspiegel te behouden is een een stabiel, langetermijnplan nodig zonder extreme schommelingen.

Het “Hoe en Wat” van Hypoglycemia

Hypoglycemie ontstaat wanneer de alvleesklier die teveel insuline vrijlaat in reactie op een hoog glucosegehalte in de bloedstroom. Dit houdt in dat het bloedglucosegehalte te laag wordt. Normaal gesproken wordt insuline vrijgegeven om het glucosegehalte in het bloed te moduleren. Glucose komt uit koolhydraten die worden afgebroken in eenvoudige suikers tijdens de spijsvertering en worden in het bloed vrijgegeven.

Als we kijken naar de typische dagelijkse Amerikaanse eetgewoonten, met veel koolhydraten en suiker, is het niet moeilijk om de bloedsuikerspiegel in achtbaan modus te zetten. Deze koolhydraten omvatten brood, fruit en groenten, evenals koekjes, fabrieks verwerkt snackvoedsel, snoep en alcohol.

Hypoglycemia Onder Controle Houden

Een arts kan u helpen te ontdekken wat de onderliggende oorzaak is van  de schommelende bloedsuikerwisselingen en un helpen diabetes uit te sluiten en te bepalen of u hypoglycemisch reageert en blijft.

Voor actieve hypoglycemie, waarvan de oorzaak veelbesproken is, is doseren van meerdere kleine maaltijden een oplossing. U moet experimenteren met wat voor u werkt, maar het wordt aanbevolen om elke 3 uur te eten.

Kies uit een verscheidenheid aan voedingsmiddelen, en als je koolhydraten kiest, streef dan naar de gezondste. Hier bedoelen we dan  granen en vezelrijke broden en bruine rijst in plaats van witte rijst. Over het algemeen moet alles wat is verwerkt, of “verrijkt”, vermeden worden, omdat de vezels er gewoonlijk uit zijn gestript.
Als u hulp nodig hebt bij het kiezen van het beste voedsel om uw bloedglucosespiegel op peil te houden, gebruik dan de glycemische index als referentie. Hier wordt voedsel gerangschikt volgens de snelheid waarmee ze worden verteerd welke kan leiden tot die piek in de insulineproductie wanneer te veel glucose in de bloedbaan zit. Streef naar laag GI-houdende voedingsmiddelen, aangezien ze langzamer worden verteerd en alleen een blip in de glucosespiegels veroorzaken in tegenstelling tot een knal.

De glycemische index kan ook helpen bij het plannen van evenwichtige maaltijden. Als u iets gaat eten met een hoge GI-Koolhydraten index, kunt u kiezen uit een laag GI-carb om het te begeleiden, wat het effect op de insulineproductie zal helpen verminderen. Dit is vooral goed tijdens de feestdagen en voor het avondeten, wanneer maaltijden meestal meer koolhydraten worden genuttigd. Bij versnelde  hypoglycemie, die kan worden veroorzaakt door alcohol, bepaalde medicijnen, ziektes en hormonale onevenwichtigheden, is het zaak alcohol te vermijden. Een arts kan u adviseren of uw medicijnen of hormoonniveaus bijdragen aan uw problemen met de bloedsuiker.