Wat echt gebeurt wanneer je je dieet doet

Wat echt gebeurt wanneer je je dieet doet

DELEN

Wat is Yo-Yo Diet?

Laten we eerst praten over de twee soorten yo-yo dieet. Een gebeurt als je in het verleden gewicht hebt gewonnen door middel van slim, gezond eten en matige lichaamsbeweging en dan slaagde je ergens van het wellnesspad af en je zag het terug. (Annnd … herhaal cyclus.)

Er is niets mis met dit, zegt Tiffany Wright, PhD, oprichter van Skinny Coach Solution. “Elke minuut dat je op een gezond gewicht heeft, is voor jou gunstig. Het is minder stress op je hart en slagaders, vermindert je risico op ziekte en verhoogt je levensduur enorm, “zegt ze. Een studie gepubliceerd in het Amerikaans Journal of Epidemiology heeft in feite vastgesteld dat er geen verhoogd risico op kanker was bij mensen die “gewogen fietsen” (de officiële term voor yo-yo’ing).

Andere onderzoeken naar veel voorkomende gewichtsverlies mythen ontkende het algemeen overtuigd geloof dat je de kans op sterfte verhoogt. Er is gewoon niet genoeg bewijs om te zeggen dat dat het geval is. De ultieme afhaalmaatschappij, zeg onderzoekers: stop niet met het proberen om het gewicht te verliezen.

In het tweede type yo-yo scenario hebt u de beslissing genomen om het dieet te crashen en te leven van kale en amandelen, vast te houden aan 1.000 calorieën per dag, of probeer een van die rare sap detoxen. Onontkoombaar, dat is niet duurzaam. Als je weer terug gaat eten, herwin je het gewicht – en dan wat. Hier is wat met je lichaam gebeurt:

Uw stofwisseling: “Als u uw calorieën laat vallen, zal uw stofwisseling vertragen,” zegt Charlie Seltzer, MD, een medisch gewichtsverlies deskundige in Philadelphia. Dan ga je terug naar normaal eten, maar deze keer met een langzamer metabolisme, waardoor je vet kan krijgen. Wees niet bang, de metabolische vertraging is niet permanent, maar tegen die tijd die calorie-torchmotoren terugkeren naar normaal, kan je 10 of 15 pond zwaarder zijn dan voorheen, legt hij uit. Erger nog, u kunt zich verraden om een ​​ander crashdieet te proberen, het gewicht te verliezen, het te herwinnen (en nogmaals). Dat is een reden dat diëten mensen kunnen maken nog meer gewicht krijgen.

Uw spieren: Beperk calorieën ernstig en verlies vet en spier. De laatste is niet zo’n goed ding.

“Als je normaal weer eet, zal je meer van dit gewicht terugvinden als vet. Zo kan je lichaamsamenstelling erger worden, “zegt Dr. Seltzer. De oplossing hier is het kalorieën op een matige manier snijden terwijl u verder oefent. Op die manier behoudt u spiermassa terwijl u vet afpakt.

Gewichtsverlies: Gewoon hongerig en niet krijgen de voedingsstoffen die nodig zijn om goed te functioneren, stuurt een 9-1-1 oproep naar je lichaam – dat is op zichzelf stresend. En als het wordt benadrukt, zal de toename van cortisol (het stresshormoon) uw vetopslag vet verhogen en gewichtsverlies voorkomen, verklaart Wright.

Je hart: Als je meestal dikwijls terugkomt, is dat een slepen op je ticker. Het kan een reden zijn waarom het gewichtsverlies van yo-yo is aangetoond dat factoren zoals cholesterol- en triglyceridengetallen beïnvloeden, wat het risico op hartziekten kan verhogen. Dieet ernstig genoeg, en dit kan knoeien met je hydratatie- en elektrolytbalans, iets dat fataal kan zijn, voegt Wright toe.

Uw psyche: het beperken van calorieën verduistert de hormonen die uw schildklier loslaat. Probleem is, zegt Dr. Seltzer, dit verhoogt ook de cortisolproductie, die het ongelukkige effect heeft op het woedend van een woedende eetlust. (Kunt u zien waarom overtollige cortisol vaak niet goed is?) “Het eerste wat je doet als je stress, moe of verdrietig bent, is te zat,” zegt hij.

Hoe de cyclus doorbreken

Als je worstelt met je gewichtsverlies, is het een goede tip dat wat je in het verleden gedaan hebt niet gewerkt heeft, dus je hebt een andere aanpak nodig, zegt Dr. Seltzer. “Ik probeer patiënten weg te komen van alleen denken aan de schaal en in plaats daarvan te concentreren op gezondheidsfactoren, zoals hoeveel kan je doodlopen? Slaap je beter? “(Controleer deze geweldige, niet-grote overwinningen als inspiratie.) En het gaat ook over het identificeren en aanpakken van onderliggende problemen met voedsel, zoals emotioneel eten. “Zonder dat is de kans op succes op lange termijn bijna nul,” zegt hij.