Eieren en zuivel eten maken kinderen sneller groeien

Eieren en zuivel eten maken kinderen sneller groeien

DELEN

Eeding eieren aan kinderen zo jong als zes maanden kan hen helpen groeien en verminderen stunting, volgens een recente studie gepubliceerd in de kindergeneeskunde. Bovendien leek het op jonge leeftijd van jonge geitjes eieren het risico op allergische reacties te vergroten, waardoor vergelijkbare bevindingen van andere recente onderzoeken werden toegevoegd.

In de studie werden geen allergie symptomen gemeld door zorgverleners.

Ondertussen, een tweede recente studie – deze gepubliceerd in het Amerikaanse Journal of Clinical Nutrition – bleek dat 2- tot 6-jarigen die koemelk dronken waren groter waren dan degenen die plantaardige of andere soorten dierlijke melk dranken verbruikt.

Lora Iannotti, universitair hoofddocent van de volksgezondheid aan de Universiteit van Washington in Saint Louis, zegt dat zowel eieren als koemelk natuurlijke bronnen zijn van gemakkelijk beschikbare eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen. (Zij leidt de auteur van het ei-studie, maar heeft ook melk- en jeugdvoeding bestudeerd.) ‘We zijn geen kuikens of kalveren, maar we kunnen nog steeds profiteren van deze holistische voedingsstoffenpakketten’, zegt ze.

In de eerste studie vergeleken Iannotti en haar collega’s groei en voedingspatronen van 163 kinderen in Ecuador, die tussen 6 en 9 maanden oud waren aan het begin van de studie.

Gedurende zes maanden werden de ene één ei per dag gevoed, terwijl de andere geen specifiek voedsel toegewezen waren.

Aan het einde van het onderzoek waren de peuters in de eiergroep 47% minder kans op groei, en 74% minder waarschijnlijk ondergewicht voor hun leeftijd, vergeleken met degenen die dagelijks geen eieren hebben gevoed. Lengte-voor-leeftijd, gewicht-voor-lengte en body mass index (BMI) percentielen namen ook significant toe voor kinderen in de eiergroep versus de controlegroep.

Iannotti zegt dat eieren een makkelijke manier kunnen zijn om kinderen te helpen groeien en gewicht te krijgen in arme en onontwikkelde landen, aangezien ze wijd beschikbaar zijn, kost minder dan vlees of vis, en kunnen gemakkelijk worden opgeslagen en vervoerd. Ze zijn ook hoog in choline, een voedingsstof dat belangrijk is voor groei en aminozuren, de bouwstenen van eiwitten.

Maar ze zegt dat haar studie ook gevolgen heeft voor de Verenigde Staten. “Eieren kunnen overal voor kinderen gunstig zijn, vooral in low-income families waar ze kwetsbaarder zijn voor voedingsgebreken,” zegt ze.

“Eieren hebben al lang geleden deel uitgemaakt van het Homo sapien-dieet, dus we kunnen zelfs genetisch worden afgestoten om hun nutriënten efficiënter te absorberen.”

De onderzoekers vonden ook een ander voordeel van een ei-zwaar dieet: Wanneer de kinderen een ei per dag aten, aten ze minder suikergezoet voedsel dan die in de controlegroep. “We weten niet of de kinderen vol waren en niet zoveel suiker hebben gegeten, of als de ouders ze minder voeden,” zegt Iannotti. ‘Maar wat de reden ook was, was het een positieve bevinding.’

Natuurlijk zijn eieren niet het enige voedsel dat kinderen helpt te groeien. Vruchten, groente en volkoren zijn nog steeds belangrijk, vooral als kinderen ouder worden. En zuivel kan ook een belangrijk deel van het dieet van een kind zijn, zoals de tweede studie die vandaag gepubliceerd wordt, impliceert.

Dat onderzoek, dat ongeveer 5000 kinderen tussen de 2 en 6 jaar was betrokken, bleek dat kinderen voor elke dagelijkse kopje koemelk dronken, 0,2 centimeter hoger waren dan gemiddeld voor hun leeftijd. Voor elke dagelijkse kopje niet-koemelk, aan de andere kant, van amandel, soja, rijst of geitenmelk, waren ze bijvoorbeeld 0,4 centimeter korter. (Kinderen die een combinatie van koeien- en niet-koemelk dronken, waren ook korter dan gemiddeld.)

Het hoogteverschil voor een 3-jarige die drie kopjes koemelk versus niet-koemelk per dag was 1,5 centimeter, de auteurs afgesloten genoeg om een ​​kind te verplaatsen van de 50e tot het 15e percentiel voor de hoogte vergeleken met anderen van de dezelfde leeftijd.

Historisch gezien is koemelk een gemeenschappelijke bron van eiwitten en vet voor kinderen in Noord-Amerika geweest, zegt de auteurs van het Saint Michael’s Hospital in Toronto. Maar steeds meer kiezen ouders alternatieven die een lager nutriëntengehalte kunnen hebben, ze zijn voorzichtig. (Koeemelk wordt niet aanbevolen voor baby’s jonger dan 1 jaar.)

De studie kon niet bepalen waarom kinderen die niet-koeimelk dronken korter waren, maar de auteurs vermoeden dat ze minder voedings eiwit en vet in het algemeen kunnen verbruiken. Twee kopjes koemelk bevat 16 gram eiwit, zij schreven in hun papier, dat 100% van de dagelijkse eiwitbehoeften voor een 3-jarige is. Twee kopjes amandelmelk bevat slechts 4 gram.

Niet-koemelk bevat ook niet de natuurlijk voorkomende hormoon-insuline-achtige groeifactor (IGF), voegt de auteurs toe, wat ook kan bijdragen aan de hoogtepatronen van kinderen.

Deze studies impliceren niet dat peuters muSt worden melk en eieren gevoed om groot en sterk te worden; Sommige kinderen hebben allergieën of onverdraagzaamheden en voedingsdeskundigen zeggen dat zelfs kinderen die op veganistisch dieet worden opgewekt, helemaal gezond kunnen zijn – en kunnen eigenlijk betere langdurige eetgewoonten ontwikkelen dan hun niet-plantaardige collega’s. Maar zij leggen een aantal uitdagingen aan Die diëten kunnen voor ouders zorgen (vooral als geld een probleem is) om ervoor te zorgen dat hun kinderen al de voedingsstoffen krijgen die ze nodig hebben. Geen van de auteurs, voor beide studies, meldde belangenconflicten of financiering uit de zuivel- of eiindustrieën. Iannotti zegt dat het voor het kweken van kinderen moeilijk kan zijn om de voordelen van eieren en zuivel te verslaan wanneer Gevoed in passende hoeveelheden. “Je moet deze efficiënte voedingsstoffen geven aan kinderen, omdat ze kleine maag hebben,” zegt Iannotti. “Als je ze te veel bulk geeft, krijgen ze niet de hoogwaardige voedingsmiddelen die ze nodig hebben.”