Eten door stress en hoe het te overwinnen

Eten door stress en hoe het te overwinnen

DELEN
eten door stress

Eten door stress is het consumeren van voedsel als reactie op je gevoelens, vooral als jij geen honger hebt. Stress-eten wordt ook wel emotioneel eten genoemd. Emotioneel eten betekent dat jouw emoties, dus niet je lichaam, dicteren wanneer en hoeveel jij eet.

Waarom ontstaat het eten door stress?

Sommige stresseters krijgen eetbuien als ze verdrietig of verward zijn. Voor anderen kan eten een manier zijn om te vermijden over problemen na te denken of om de nodige actie te ondernemen deze op te lossen.

Dus waarom eten we als we gestrest zijn? Want voor de meeste personen onder ons biedt eten comfort. En helaas verschaffen die minst gezonde voedingsmiddelen meestal het meeste comfort.

Ben je een stress-eter?

Jij bent een emotionele eter wanneer je ‘ja’ antwoordt op één van de volgende vragen:

Eet je ooit zonder te beseffen dat jij dit doet?

Voel jij je vaak schuldig of schaam jij je na het eten?

Eet je vaak alleen of op vreemde locaties, zoals geparkeerd in je auto bij jouw eigen huis?

Na een onaangename ervaring, zoals een ruzie, eet jij dan zelfs wanneer je geen honger hebt?

Verlang je naar specifieke voedingsmiddelen wanneer jij boos bent?

Voel jij de drang om te eten als reactie op signalen van buitenaf, zoals bij het zien van voedsel dat op de televisie wordt geadverteerd?

Eet jij omdat je voelt dat er niets anders te doen is?

Geeft het eten van iets jou een beter gevoel als jij je down voelt of als jij je zorgen over iets maakt?

Als jij ongewoon grote hoeveelheden voedsel consumeert of regelmatig eet totdat jij jezelf ongemakkelijk voelt tot zelfs een punt van misselijkheid, dan heb jij een probleem met eetbuien. Als jij regelmatig eetaanvallen hebt, neem dan contact op met jouw huisarts of voedingsdeskundige. Maar als het eten door stress jouw grootste probleem is, dan kan jij wellicht zelf een oplossing vinden.

Manieren om te stoppen met stress-eten

Er zijn verschillende manieren om emotioneel eten onder controle te houden en van jouw stress een positievere ervaring te maken. Maar voor alle drie de methoden moet je jouw gewoonten onderzoeken en veranderen. Dus moet je toegewijd zijn als jij voorgoed wilt stoppen met eten door stress.

Vind de bron van stress. Veel mensen hebben stress-triggers die ervoor zorgen dat ze gaan eten. Misschien zijn er relatieproblemen die jou pijn veroorzaken. Of is er familie- of werkstress die uit de hand gelopen is. Als jij jouw triggers kan identificeren, kan jij alsook actieve stappen ondernemen om deze stress aan te pakken voordat die uit de hand loopt.

Vind nieuwe manieren om stress te verlichten. Als jij eenmaal weet waardoor je meer eet, zorg dan voor gezonde oplossingen om te voorkomen dat jij in die situaties gaat eten.

Leer gezonde manieren om jou te ontspannen en jezelf te belonen. Als jouw werkomgeving bijvoorbeeld stressvol is, zorg er dan bijvoorbeeld voor dat een vriend tijdens jouw lunchuur met je mee kan lopen om zo overtollige calorieën te vermijden en een gezonde activiteit te bevorderen.

Ontvang hulp tegen emotionele stress. Als jouw eigen methoden niet helpen stoppen met het eten door stress, wees dan niet bang om hulp te vragen. Veel maatschappelijk werkers en psychologen zijn specifiek opgeleid om met emotionele eters om te gaan en oplossingen te vinden om die gewoonte te bestrijden.

Eén ding dat veelal niet helpt bij het beheersen van stress-eten is het wachten en hopen dat dit zal veranderen. Neem daarom vandaag nog actieve stappen om dit emotionele eten aan te pakken en nieuwe gezonde gewoontes te vinden om jouw stress te beheersen.