Het eten van frietjes is gekoppeld aan een hoger risico op de...

Het eten van frietjes is gekoppeld aan een hoger risico op de dood

DELEN

Mensen hebben lang bekend Franse frietjes zijn niet geweldig voor uw gezondheid – maar nu heeft een studie gekoppeld aan het eten van gebakken aardappelen minstens twee keer per week met een verhoogd risico op overlijden.

In de studie, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, keken de aardappelconsumptie in 4400 ouderen tussen de 45 en 79 jaar in acht jaar. Aan het eind van de studie waren 236 mensen gestorven.

Na het aanpassen voor meerdere factoren, hebben de algehele aardappelen (zelfs veel van hen) het risico van de dood niet verhoogd. Maar toen de onderzoekers nader keek naar de aardappelen, kwamen mensen aan het eten. Ze vonden dat gebakken aardappelen, met inbegrip van frietjes, gebakken aardappelen en hash browns, tenminste twee keer per week verbonden waren met meer dan verdubbeld risico op overlijden. Het eten van ongerepte aardappelen, zoals aardappelsalade en gekookte, gebakken en aardappelpuree, was niet gekoppeld aan een verhoogd risico op overlijden.

Ongegratineerde witte aardappelen zijn een relatief gezond voedsel omdat ze een goede hoeveelheid vezels, vitaminen en micronutriënten bevatten, schrijven de auteurs van de studie, die de negatieve effecten van hun hoge glycemische index zouden kunnen compenseren.

Gebakken aardappelen hebben echter veel vet en toegevoegde zout. Voorlopig is de link slechts een associatie en meer onderzoek met grotere groepen mensen is nodig om de link te onderzoeken alvorens te zeggen dat overeating frietjes een verhoogd risico op de dood veroorzaakt. Tot nu toe beveelt het Centrum voor Voedingsbeleid en Promotie 3-5 aan Porties groenten per dag. Terwijl zetmeelachtige groenten zoals aardappelen tegen dat doel tellen, leidt het voedselpyramide van het centrum mensen om bereidingen te kiezen van groenten die laag vet zijn, niet gebakken.