Fructose Houdende Maïssiroop en het Eetpatroon van Uw Kind: Is Glucose Fructose...

Fructose Houdende Maïssiroop en het Eetpatroon van Uw Kind: Is Glucose Fructose Siroop een Gevaar voor de Gezondheid?

DELEN

Maïsverfijners spelen in op consumenten die producten met maïsstroop simpelweg schuwen. Menig consument is wellicht niet op de hoogte van de veiligheid van maïsstroop,  met name indien bij gebruik met mate. Zijn de kinderen gematigd in hun inname van hoog fructose maïs siroop? En is het gevaarlijk voor je kind?

Glucose stroop en het Eetpatroon van uw Kind in Your Child’s Diet

Controleer eender welk  etiket en u zal waarschijnlijk een hoog fructosegehalte vinden die als  ingrediënt in naam van siroop wordt vermeld. Deze maïssiroop vinden we terug in alles van granen tot brood, bevroren voedsel tot specerijen. Soms verrassend is dat het zelfs een bestanddeel is in de  zogenaamde “gezonde” voedingsmiddelen, zoals eiwitten, granola en sportdranken. HFCS is helaas meestal ook de meest voorkomende zoetstof in sappen en frisdranken voor gebruik door kinderen..

Tussen 1978 en 1997 groeide de consumptie van frisdrank onder jongeren van 6 tot 17 jaar met 48%. [J. American Dietetic Assoc., Vol 103, Is 10, p1326-31].

Gezien HFCS-producten grotendeels bestaan uit  lege calorieën met zelfs mogelijk gewichtsverlies tot gevolg, is de inname van melk en andere gezonde voedingsmiddelen door kinderen hierdoor drastisch verminderd waardoor het dus een negatief effect heeft op de voeding

Gevaar van hoge fructosehoudende maïssiroop

Volgens de Science Daily veroorzaken hoge fructose maïs siropen vanalles van tandbederf tot obesitas, van hoge cholesterol tot onlangs zelfs diabetes, vooral bij jonge kinderen . Andere studies hebben echter slechts een tijdelijke band gevonden tussen HFMS-inname en verhoogde obesitas [American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, nr. 4, 537-543]. Gezien de uiteenlopendheid van de verschillende studies, is het zaak dat gezond verstand het laatste woord heeft. Om uw kind een gezond dieet te verzekeren:

Vermijden is de boodschap

 

  • Serveer voedsel en sappen in hun meest natuurlijke toestand
  • Lees labels en voorkom producten waar siroop als een van de eerste vijf ingrediënten is opgenomen
  • Moedig kinderen aan melk of water te drinken tijdens de maaltijden
  • Beperk sap tot 2 glazen per dag
  • Beperk zoetstofhoudende koekjes, snoep  en soft drinks
  • Herinner je kind eraan om slimme keuzes te maken op school.
  • Hou vers fruit en rauwe groenten binnen handbereik om te snacken

In wezen getuigt het vermijden van zoetstoffen van gezond verstand, evenals een vermindering van natuurlijke of geraffineerde suikers in het eetpatroon van uw kind. Als uw kind een evenwichtig dieet van koolhydraten, eiwitten, zuivel, fruit en groenten eet, heeft hij minder ruimte om de lege calorieën van suikers en verwerkte voedingsmiddelen op te vullen.

 

Ja, fructose houdende zoetstoffen zijn  een additief de aandacht zeker waardig als het gaat om de gezondheid van uw kind. Maar gezond verstand, labels lezen en eten in zijn in de basis de sleutels om mee aan de slag te gaan.