Het beste voedsel voor het stimuleren van je immuunsysteem

Het beste voedsel voor het stimuleren van je immuunsysteem

DELEN
immuunsysteem

Een sterk immuunsysteem helpt een persoon gezond te houden, maar kunnen specifieke voedingsmiddelen het immuunsysteem extra versterken?

Het immuunsysteem bestaat uit organen, cellen, weefsels en eiwitten. Samen voeren ze allerlei lichamelijke processen uit om ziekteverwekkers, zoals virussen, bacteriën en lichaamsvreemde stoffen die infecties of ziektes kunnen veroorzaken, te bestrijden.

Wanneer het immuunsysteem in contact komt met een ziekteverwekker triggert het een immuunrespons. Het immuunsysteem maakt vervolgens antilichamen vrij, die zich daarna hechten aan antigenen op deze pathogenen om ze doden.

Het innemen van specifieke voedingsmiddelen kan iemands immuunrespons versterken. Ontdek hieronder welk type voedingsmiddelen het immuunsysteem inderdaad kan meehelpen versterken.

Welke voedingsmiddelen stimuleren het immuunsysteem?

Een gezond, uitgebalanceerd voedingspatroon speelt een vitale rol bij het goed gezond te blijven. De volgende 15 voedingsmiddelen kunnen het immuunsysteem echteren stimuleren:

  1. Bosbessen

Bosbessen beschikken over antioxiderende eigenschappen die het immuunsysteem kunnen versterken. Bosbessen bevatten een soort flavonoïde genaamd anthocyanine, welke antioxiderende eigenschappen heeft die het immuunsysteem van een persoon kunnen stimuleren. Onderzoekers ontdekten dat personen die voedingsmiddelen consumeren welke rijk zijn aan flavonoïden minder kans op een infectie aan de bovenste luchtwegen of verkoudheid hebben.

  1. Donkere chocolade

Donkere chocolade bevat een antioxidant genaamd theobromine, welke kan meehelpen het immuunsysteem te stimuleren door de lichaamscellen te beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn moleculen die het lichaam produceert wanneer het voedsel afbreekt of in contact komt met vervuilende stoffen. Vrije radicalen kunnen de lichaamscellen beschadigen en bijdragen aan ziektes. Eet het echter met mate.

  1. Kurkuma

Kurkuma is een gele specerij die veel mensen gebruiken tijdens het koken. Het is ook aanwezig in sommige alternatieve geneesmiddelen. Volgens een onderzoek uit 2017 heeft kurkuma antioxiderende en ontstekingsremmende effecten.

  1. Vette vis

Zalm, tonijn, sardines en andere vette vis zijn een rijke bron van omega-3 vetzuren. Volgens een rapport uit 2014 kan langdurig gebruik van omega-3-vetzuren het risico op reumatoïde arthritis verminderen.

  1. Broccoli

Broccoli is een goede bron van vitamine C. Het bevat alsook krachtige antioxidanten zoals sulforafaan. Om deze redenen is het een uitstekend type groente om regelmatig te consumeren om zo de gezondheid van het immuunsysteem te ondersteunen.

  1. Zoete aardappelen

Zoete aardappelen zijn rijk aan beta-caroteen, een type antioxidant dat de schil van deze aardappelen zijn oranje kleur verstrekt. Beta-caroteen helpt mee om de huid gezond te houden.

  1. Spinazie

Spinazie kan het immuunsysteem versterken omdat het veel essentiële voedingsstoffen en antioxidanten bevat, waaronder flavonoïden en carotenoïden Onderzoek wijst uit dat flavonoïden kunnen assisteren om bij gezonde mensen verkoudheid te voorkomen.

  1. Gember

Mensen gebruiken gember in een verscheidenheid aan gerechten en desserts, maar soms ook in de thee. Volgens onderzoek biedt gember ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen.

  1. Knoflook

Knoflookteentjes met hun allicine olie kunnen meehelpen om verkoudheid te voorkomen. Knoflook is een populaire remedie bij het voorkomen van verkoudheid en andere ziekten.

  1. Groene thee

Het drinken van groene thee kan dankzij aanwezige flavonoïdes het immuunsysteem versterken.

  1. Kefir

Kefir is een gefermenteerd drankje welke levende culturen van bacteriën bevat die gunstig zijn voor de gezondheid. Uit een onderzoek bleek dat het drinken ervan bacteriën kan bestrijden, ontstekingen kan verminderen en de antioxiderende activiteit kan verhogen.

  1. Zonnebloempitten

Zonnebloempitten kunnen een smakelijke aanvulling zijn in salades of ontbijtkommen. Ze zijn een rijke bron van vitamine E, een antioxidant. Het verbetert de immuunfunctie door vrije radicalen af te weren, welke cellen kunnen beschadigen.

  1. Amandelen

Amandelen zijn een andere uitstekende bron van vitamine E. Ze bevatten tevens mangaan, magnesium en vezels.

  1. Sinaasappelen en kiwi’s

Sinaasappelen en kiwi’s zijn een uitstekende bron van vitamine C, de vitamine die veel mensen nodig hebben wanneer ze zich verkouden voelen. Alhoewel wetenschappers nog steeds niet precies weten hoe het helpt, kan vitamine C de duur van symptomen van verkoudheid verminderen en de functie van het menselijk immuunsysteem verbeteren.

  1. Rode paprika

Voor diegenen die de suiker in fruit proberen te vermijden, zijn rode paprika’s een uitstekende alternatieve bron van vitamine C. Roerbakken en braden behouden beide het voedingsgehalte van de rode paprika beter dan bereiding via stomen of koken.

Het is belangrijk om te onthouden dat het immuunsysteem complex is. Het toepassen van een gezond, uitgebalanceerd dieet is slechts één manier om de gezondheid van het immuunsysteem te ondersteunen.

Het is daarnaast essentieel om rekening te houden met de andere leefstijlfactoren die de gezondheid van het immuunsysteem kunnen beïnvloeden, zoals sporten en niet roken.