Het Chocolade Cake Dieet

Het Chocolade Cake Dieet

DELEN
Chocolade Cake

Chocolade wordt vaak genoemd als een van de dingen die we absoluut moeten vermijden als we willen afvallen. Maar als we daar wat dieper op ingaan en uitzoeken wat het precies is dat dan de dikmaker is, komen we tot de conclusie dat chocolade toch kan passen in een dieet.

Het is zoals een persoonlijk budget: daar moeten we ons ook aan houden, we weten wat te kopen en wat niet. Het is hetzelfde met ons chocolade dieet. Af en toe traktatie is zeker en vast geen dealbreaker, als het dan maar ook sporadisch blijft.

Wat Maakt Chocolade Cake zo Vet?

Het caloriegehalte van een typische chocoladetaart is relatief hoog, ongeveer 380kcals voor een zeer kleine portie van 100g en 570kcal voor een meer realistisch portie van 150g, maar dit is nog steeds minder dan fruitcake, die vaak als een gezondere optie wordt beschouwd.

De sleutel om af te vallen blijft hoedanook zaak te kiezen voor een kleinere portie omdat het veel makkelijker is om te compenseren voor de extra 380kcals binnen een dagelijks dieet van 1500kcal door onder andere de calorie-input elders te verminderen en meer te sporten.

Het Probleem bij het Verbranden van het overschot aan calorieën

Afvallen door sporten alleen is een moeilijke taak; Men moet ook calorie-inname controleren. Bijvoorbeeld,

  • Dat tweede 100g portie chocoladetaart met een bescheiden 380kcal is goed voor ​​ongeveer 60 minuten flink wandelingen voor een persoon met een gewicht van ongeveer 80 kilogram aan een gemiddelde snelheid van 1,6 kilometer per uur. (1)
  • Om tijd te besparen, kun je proberen 35 minuten te wandelen aan een gemiddelde snelheid van 9.6 kilometer per uur maar dit is niet voor iedereen.
  • Een alternatief is om ongeveer 45 minuten een vloer te schrobben, maar het is waarschijnlijk makkelijker om dat tweede stuk cake te vermijden!

De omzetting van verbruikte calorieën naar energie via lichaamsbeweging is niet zo makkelijk als men zou denken. Nog erger is het probleem van overcompensatie na de oefening.

Een extra snack kan dat hardverdiende naar nul teruggebrachte calorie-tekort terugsturen naar het rood. Het lichaam blijft een tijdje na lichaamsbeweging met een hoger tempo metaboliseren, dus probeer het even te vertragen, maar onthoud om te hydrateren (2).

Het Belang van Sporten voor Gewichtsverlies

Als het zo moeilijk is om af te vallen, waarom dan nog moeite doen?

  • In de eerste plaats zal cardio-vasculaire fitness gedurende enkele weken de conditie verbeteren, wat de algemene gezondheid helpt maar ook het basis metabolische percentage verhoogt en de spiermassa verhoogt. Vergeet niet dat spierweefsel iets meer dan vet weegt, zodat sommige gewichtsverliezen gemaskeerd kunnen worden door die extra been- of armspieren maar natuulijk alleen als er echt wordt gesport.
  • Ten tweede zal sporten het lichaam helpen efficiënter calorieën te verbranden, zelfs als het dieet nog steeds een beetje chaotisch is. Alle beetjes helpen.
  • Tenslotte is er de sociale netwerkhoek. Door het delen van een activiteit met anderen die hetzelfde doel hebben, zijn de slaagkansen om het doel te bereiken groter dan individueel werken. Als je naar een sportclub, een sportschool of een activiteitengroep aansluit, lijkt het net echt. En dan kunnen we allemaal van een stukje chocoladecake genieten ...