Hoeveel calorieën moet ik per dag eten?

Hoeveel calorieën moet ik per dag eten?

DELEN
calorieën per dag

Wanneer de meesten onder ons aan calorieën denken, dan denken we eraan hoe voedsel jou kan vetmesten. In voedingskundige termen zijn calorieën echter de hoeveelheid energie die een voedingsmiddel oplevert.

Als we consequent meer energie opnemen dan we nodig hebben, dan zullen we aankomen. Als we daarentegen te weinig energie opnemen, dan verliezen we gewicht, vet en uiteindelijk spiermassa.

Het type en de hoeveelheid voedsel die we eten bepaalt hoeveel calorieën we consumeren. Voor veel mensen met een afslankdieet is het aantal calorieën in een voedingsmiddel een beslissende factor bij de keuze het wel of niet te eten.

Hoe en wanneer we eten kan ook een verschil uitmaken, aangezien het lichaam de gehele dag door zijn energie anders gebruikt. Het energieverbruik van ons lichaam zal afhangen van hoe actief we zijn, hoe efficiënt ons lichaam deze energie gebruikt en van onze leeftijd.

Enkele weetjes en feiten over calorie inname en gebruik

Volgens algemene dieetrichtlijnen hebben vrouwen gemiddeld 1600 tot 2400 calorieën per dag nodig en mannen 2000 tot 3000. Dit is echter afhankelijk van hun leeftijd, lengte, lengte, levensstijl, algemene gezondheid en activiteitenniveau.

Naarmate mensen ouder worden, vertraagt hun metabolisme. Dit vermindert hun behoefte aan energie. Van 19 tot 25 jaar is de aanbevolen inname voor bijvoorbeeld vrouwen 2000 calorieën per dag, maar na de 50-jarige leeftijd zal dit afnemen naar 1600.

Calorieën verbranden. Om het menselijk lichaam in leven te houden, heeft het uiteraard energie nodig. Ongeveer 20 procent van de energie die we innemen wordt verbruikt door de hersenen. Het overgrootte deel van de rest wordt afgevoerd naar het basaal metabolisme, dit is de energie die we nodig hebben voor wanneer we in rust zijn. Denk hierbij aan functies zoals bloedcirculatie, spijsvertering en ademhaling.

We hebben eveneens mechanische energie nodig voor onze skeletspieren, om onze houding te behouden en vrij rond te kunnen bewegen.

In een koude omgeving hebben we meer energie nodig om een constante lichaamstemperatuur te handhaven, omdat ons metabolisme dan toeneemt om meer warmte te produceren. In een warme omgeving hebben we minder energie nodig.

Enkele simple tips om meer energie te verbranden en effectiever af te vallen

Eet een ontbijt. Dankzij een eiwitrijk ontbijt met gezond vetten kan je het gedurende de dag langer vol houden zonder te snoepen.

Eet regelmatig maaltijden. Dit kan je meehelpen om jouw calorieën effectiever te verbranden en helpt tevens mee de inname van slechte tussendoortjes te voorkomen.

Denk aan de Schijf van Vijf. Fruit en groenten kunnen een smakelijke snack zijn en ze kunnen jouw maaltijden volumineus maken. Ze bevatten veel voedingsstoffen plus vezels en bevatten weinig calorieën en vet.

Eet langzaamverbrandende calorieën. Vezelrijke koolhydraten zoals peulvruchten en gezonde vetten, zoals avocado, doen er langer over om energie vrij te maken, opdat je niet zo snel ‘honger’ zult lijden.

Doe lichamelijke oefeningen. Dit kan meehelpen extra calorieën te verbranden en het kan jou daarnaast een goed gevoel opleveren. Een stevige dagelijkse wandeling is voor de meeste mensen vrij eenvoudig en het kost helemaal niets!

Drink water. Het is gezond, bevat geen calorieën en het kan je goed vullen. Vermijd alcohol en frisdrank omdat deze gemakkelijk veel te veel calorieën kunnen leveren. Als je naar zoete drankjes hunkert, kies dan voor ongezoete vruchtensappen.

Eet meer vezels. Vezels zijn vooral terug te vinden in fruit, groenten en graanproducten. Ze kunnen jou assisteren een vol gevoel te verkrijgen en bevorderen alsook een gezonde spijsvertering.

Belangrijker dan het tellen van calorieën is het eten van een gezond en uitgebalanceerd dieet dat jij langdurig kan volhouden. Even belangrijk is het om fysiek actief te blijven, om zo de calorieën die geconsumeerd worden met de verbruikte energie in evenwicht te brengen.