Kunnen visolie en omega-3 oliën onze gezondheid ten goede komen?

Kunnen visolie en omega-3 oliën onze gezondheid ten goede komen?

DELEN
visolie en omega-3 oliën

Wat zijn omega-3 vetzuren en wat zijn de gezondheidsvoordelen?

Hier volgen enkele belangrijke eigenschappen van visolie:

Visolie bevat omega-3 vetzuren en vitamine A en D.

Omega-3 vetzuren in visoliën kunnen het hart beschermen en bieden andere gezondheidsvoordelen, maar de medische onderzoeken kunnen van mening verschillen.

Het eten van vis is een betere manier om visolie of omega 3 binnen te krijgen dan via het innemen van supplementen.

Twee type vetzuren zijn in overvloed in vette vis terug te vinden:

Eicosapentaeenzuur (EPA) is het bekendste omega-3 vetzuur. EPA helpt het lichaam bij het samenstellen van chemicaliën die betrokken zijn bij processen als ontsteking en bloedstolling.

Docosahexaeenzuur (DHA) is een type omega-3 vetzuur die bij mensen een belangrijk onderdeel speelt in het functioneren van het netvlies (retina) achterin het oog, de hersenschors en sperma.

DHA is in het hele lichaam aanwezig, maar vooral in de hersenen, de ogen en het hart. Het is alsmede aanwezig in moedermelk.

Gezondheidsvoordelen

Enkele studies hebben aangetoond dat visolie en omega-3 vetzuren gunstig zijn voor de gezondheid, maar sommige andere onderzoeken ontkennen dit.

Multiple sclerose. Er wordt van visolie beweerd dat het mensen met MS helpt vanwege de beschermende invloed op de hersenen en het zenuwstelsel.

Prostaatkanker. Er is tevens een studie die aantoont dat visolie, naast een vetarm dieet, het risico op het ontwikkelen van prostaatkanker kan verminderen.

Foetale cognitieve en motorische ontwikkeling stimulatie. In 2008 ontdekten wetenschappers dat consumptie van omega-3 tijdens de laatste 3 maanden van de zwangerschap de sensorische, cognitieve en motorische ontwikkeling van de foetus kan verbeteren.

Postpartum depressie, of in de volksmond: postnatale depressie. Het consumeren van visolie tijdens de zwangerschap kan het risico op een postnatale depressie verminderen.

Geestelijke gezondheidsvoordelen

Een 8 weken durend onderzoek uit 2007 suggereerde dat visoliën jongeren met gedragsproblemen kan helpen en dan vooral diegenen met een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, oftewel ADHD. De studie toonde aan dat kinderen die tussen de 8 en 16 gram EPA en DHA per dag consumeerden flinke verbeteringen in hun gedrag vertoonden. Dit werd zowel beoordeeld door hun ouders als de psychiater die met hen samenwerkte.

Omega-3-vetzuren in visolie kan de kans op een psychose meehelpen verminderen en het kan tevens bijdragen tot de verbetering van het werkgeheugen van gezonde jonge volwassenen.

Hart en cardiovasculaire gezondheidsvoordelen

Omega-3 vetzuren in visoliën kunnen het hart beschermen in tijden van mentale stress. Bevindingen gepubliceerd in het American Journal of Physiology suggereerden dat mensen die langer dan 1 maand visoliesupplementen slikten over een betere cardiovasculaire functie beschikten tijdens stressvolle mentale testen.

In 2012 merkten andere onderzoekers op dat visolie, dankzij zijn ontstekingsremmende eigenschappen, meehelpt om de verdikking van de bloedvaten te stabiliseren.

Vetrijk omega-3 voedel

De filets van vette vis bevatten tot 30 procent olie. Witte vis, zoals kabeljauw, bevat hoge concentraties olie in de lever, maar minder olie in het algemeen. Vette vis die rijk is aan omega-3 vetzuren zijn ansjovis, haring, sardines, zalm, forel en makreel.

Andere dierlijke bronnen van omega-3 vetzuren zijn eieren en dan vooral die met het label ‘hoog in omega-3’. Het is alsmede terug te vinden in onder meer: hennepzaad, perilla olie, spirulina, walnoten, verse basilicum en donkergroene bladgroenten zoals spinazie.

De Gezondheidsraad adviseert om minstens twee keer per week vis en vooral vette vis te eten om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen.