Langer leven? Eet meer vis!

Langer leven? Eet meer vis!

DELEN
eet vis

Een 16-jarig onderzoek, waarbij de gegevens van bijna een half miljoen mannen en vrouwen zijn ingebracht, concludeert dat een dieet rijk aan vis een langer leven voorspelt.

Kan vis consumeren je leven verlengen?

Het consumeren van vis wordt al lang aanbevolen als onderdeel van een voedzaam dieet. Rijk aan hoogwaardige eiwitten, vitamines en gezonde oliën wordt vis ronduit beschouwd als een gezonde voedingskeuze.

Vette vis is rijk aan omega-3 en de laatste jaren heeft deze olie veel aandacht gekregen van zowel medische onderzoekers als supplementenfabrikanten.

Het bewijsmateriaal is verre van overweldigend, maar wetenschappers hebben reeds gezocht naar connecties die het zou kunnen hebben met een mogelijk lager risico op kanker, een verbeterde cardiovasculaire gezondheid en minder ontstekingen.

Het vissen naar meer details

Onlangs wilde een team van onderzoekers meer duidelijkheid verkrijgen over de belangrijke vraag of het eten van vis invloed heeft op het sterfterisico en hoe omega-3 hierbij past.

De wetenschappers verdiepten zich in gegevens van de NIH-AARP Dieet- en Gezondheidstudie, de grootste studie over gezondheid en dieet ooit uitgevoerd. In totaal volgden ze gedurende 16 jaar 240.729 mannen en 180.580 vrouwen.

Komen omega-3 supplementen echt het hart ten goede?

Een groot systematisch onderzoek verdiepte zich in de mogelijkheid of omega-3 echt de cardiovasculaire gezondheid kan beschermen.

Deelnemers gaven informatie over hun voedingsgewoonten en hun gezondheid werd daarbij eveneens gecheckt. In de loop van het onderzoek stierven 54.230 mannen en 30.882 vrouwen. De resultaten zijn onlangs gepubliceerd in het Journal of Internal Medicine.

De belangrijkste bevinding is dat het consumeren van meer vis en (langeketen) omega 3-vetzuren de totale mortaliteit vermindert.

De onderzoekers ontdekten alsook dat mannen die de meeste vis aten een 9 procent lager sterfterisico hadden dan diegenen die het minste vis binnen kregen.

Toen de onderzoekers zich verder verdiepten in specifieke doodsoorzaken, ontdekten ze dat mannen die de meeste vis consumeerden, vergeleken met diegenen die de minste vis aten, een lagere kans hadden op sterfte door hart- en vaatziekten, kanker, luchtwegaandoeningen, maar vooral  Alzheimer en leverziekten.

De wetenschappers schakelden vervolgens in hun analyse over naar het niveau van omega-3 inname. Ze ontdekten dat mannen en vrouwen die de meeste omega-3 consumeerden respectievelijk 15 en 18 procent verminderde cardiovasculaire mortaliteit hadden.

De resultaten zijn intrigerend en dragen bij aan het bewijs voor de gezondheidsvoordelen van omega-3 en vis in het algemeen. Maar let op, want niet alle visproducten werken beschermend.

Vermijd de frituur

Belangrijk om te weten is dat deze resultaten niet van toepassing waren op gefrituurde vis. Bij mannen had de consumptie van gebakken vis geen invloed op het sterfterisico. Bij vrouwen verhoogde de hogere consumptie van gebakken vis het risico zelfs op cardiovasculaire mortaliteit, sterfte door luchtwegaandoeningen en algemene mortaliteit.

Dit kan verschillende redenen hebben. Het frituren van vis zorgt bijvoorbeeld voor transvetzuren en verhoogt zo ook de energiedichtheid van het eindproduct, welke vervolgens al het mogelijke goede werk van omega-3 ongedaan kan maken.

Over het algemeen concluderen de onderzoekers dat de consumptie van vis en omega-3 vetzuren sterk geassocieerd was met een lager sterftecijfer. De bevindingen ondersteunen de huidige richtlijnen voor visconsumptie, terwijl er tevens het advies is om bereidingsmethoden zonder frituren toe te passen.

De studie heeft echter een aantal tekortkomingen. Het was bijvoorbeeld een observatie, dus is het moeilijk om oorzaak en gevolg van elkaar te scheiden. Ook aten de deelnemers gemiddeld genomen niet veel vis in vergelijking met andere studies.

Het project was echter groot, zelfs de grootste studie tot nu toe om het verband tussen vis consumptive en mortaliteit te onderzoeken, plus de lange looptijd ervan was ook cruciaal.

Om deze redenen leveren de resultaten een welkome stimulans op het bewijsmateriaal ten gunste van de beschermende kracht van op vis gebaseerd voedsel.