Moet ik boter eten?

Moet ik boter eten?

DELEN

Amerikanen eten bijna 23 stokjes boter per jaar, dus laten we duidelijk zijn dat niemand van ons lijdt aan acute botertekorten.

Terwijl er weinig gezondheids deskundigen zouden aanmoedigen dat u er meer van eet, is de vraag of boter echt terug is – zoals vele tijdschriften, waaronder deze hebben gezegd – heeft veel kenners het niet eens.

Er was een tijd dat boter een helder nee zou zijn geweest. Immers, het is een blok van vet gemaakt van gekromde melk (en soms zout), en het merendeel ervan is verzadigd.

Slechts één eetlepel gezouten boter, die zelfs niet genoeg is om een ​​gegrilde kaas te vetten, heeft 102 calorieën en 36% van de dagelijkse limiet voor verzadigd vet, als u door de aanbevelingen van de Food and Drug Administration gaat. Voor vele jaren hebben officiële Amerikaanse voedingsrichtlijnen vet, vooral verzadigd vet, verontreinigd, als een belangrijke bijdrage aan het overgewicht van hart- en vaatziekten.

Maar recent onderzoek suggereert dat boter – of liever het verzadigde vet bevat – misschien gunstiger is dan eerder gedacht, zegt onderzoeksjoernalis Nina Teicholz, auteur van het boek 2014 De Big Fat Surprise: Waarom Boter, Vlees en Kaas in een Gezond dieet.

“Voor verzadigd vet die hartziekten veroorzaakt, is de wetenschap nooit erg sterk geweest,” zegt ze.

‘Dat betekent in principe dat je dat voedsel moet laten dat mensen zo lang uit de gevangenis zijn vermeden.’ Verzadigd vet verhoogt het gehalte aan LDL-cholesterol, die geassocieerd worden met hogere hartziekten, maar verzadigd vet lijkt ook HDL-cholesterol te verhogen, waardoor deze effecten kunnen worden verlicht.

Het is veilig in moderatie en is een natuurlijke bron van toegevoegde vet, komt overeen met Julia Zumpano, een dieetgever bij Cleveland Clinic’s Heart & Vascular Institute.

Zij voegt eraan toe dat het een veel betere keuze is dan boterachtige spreads die gehydrogeneerde of gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën bevatten.

Maar dr. David Katz, directeur van het Yale University Prevention Research Center, vermijdt boter-opting in plaats van olijfolie, die hoog is in mono-onverzadigde vetten en bewezen gezondheid te verbeteren. Het recente onderzoek geeft aan dat “in het beste geval, sommige verzadigde vet” niet schadelijk is “- er is geen bewijs dat het gunstig is,” zegt Katz.

Als Walter Willett in een dieet over de plek van de boter denkt, stelt hij een spectrum voor, dat varieert van super gezond (blauwbessen) tot giftig (zoals een 20-oz Coke, zegt hij). “Ik zou boter dicht bij het midden plaatsen, misschien een beetje dichter bij de Coke,” zegt Willett, voorzitter van de voedingsdocument aan de Harvard School of Public Health.

‘Duimneutraal’, zegt Dr Dariush Mozaffarian, decaan van de School of Nutrition Science and Policy bij de Universiteit van Tufts (dit staat voor de halfduim * genoemd). “Geen bewijs dat het goed voor je is, weinig bewijsmateriaal voor grote schade.”