Moet ik Falafel eten?

Moet ik Falafel eten?

DELEN

Bereid de pita: falafel is een gezondheidsvoedsel, zeg al vijf van onze experts.

Dat is geweldig nieuws voor liefhebbers van de kleine goudballetjes, gemaakt van doorweekte kikkererwten, peterselie, knoflook en specerijen. Rich in plantaardig eiwit met ongeveer 2 gram per bal staat falafel handig voor rood vlees. “Ik eet zeker falafel,” zegt Dr. Walter Willett, voorzitter van de afdeling voedingswetenschappen aan de Harvard School of Public Health. “Stel je voor falafel met een Midden-Oosterse salade die gehaktballetjes en spaghetti vervangt met witte bloem.”

Maar de voordelen gaan veel verder dan plantaardig eiwit.

Een 3,6-ounce gedeelte kikkererwten-wat zit er in drie falafelballetjes, geeft u ongeveer 26% van de dagelijkse aanbevolen vezel. “Als gevolg hiervan kan falafel de darmfunctie verbeteren en de absorptie van zowel cholesterol als eenvoudige suikers verminderen”, zegt Peter Zahradka, promovendus, hoofdonderzoeker in moleculaire fysiologie bij het Canadese Centrum voor Agri-voedselonderzoek in Gezondheid en Geneeskunde bij St. Boniface Ziekenhuis in Winnepeg.

Het is de moeite waard om een ​​minuut te mediteren over de voordelen van vezel, aangezien de meesten van ons niet dicht bij de aanbevolen 25 gram per dag komen.

Dat zou ons goed doen, zegt Phil Chilibeck, promovendus aan de Universiteit van Saskatchewan. “Met hoogwaardige voedingsmiddelen kan het lipidegehalte van het bloed worden verlaagd” -die cholesterol “, waardoor je risico op hartziekte vermindert en ook je risico op colonkanker verlaagt.” Een studie eerder dit jaar vond dat mensen die gewoon meer vezels toegevoegd hebben -rich voedsel verloor dezelfde hoeveelheid gewicht en liet soortgelijke druppels zien in cholesterol, bloeddruk en ontsteking als mensen die een laag vetgehalte kregen.

Voedsel zoals kikkererwten helpen dat veselgapje vullen.

“Onze eigen onderzoek heeft aangetoond dat peulvruchten zoals kikkererwten de functie van onze bloedvaten kunnen verbeteren,” zegt Zahradka.

“Dit maakt falafel mogelijk een zeer goede manier om het risico op hart-en vaatziekten te verminderen, vooral als het vetgehalte laag blijft door bakken.”

Moeten we de ballen echt bakken? Ja, zeg maar Chilibeck en Zahradka. “Persoonlijk vind ik veel van falafel,” zegt Zahradka, “maar zou het niet raden om regelmatig te eten als het gefrituurd wordt, omdat het teveel vet aan het dieet toevoegt.” Kristin Kirkpatrick, geregistreerd diëtist en manager van wellnessvoedingsdiensten in Cleveland Clinic, onderschrijft.

Maar Willett heeft nog een andere take.

“Het frituren is niet noodzakelijkerwijs slecht als de olie niet-gehydrogeneerde onverzadigde olie uit plantaardige bronnen is, en als er zorg wordt gedaan om de olie niet te oververhitten,” zegt hij. “Tot voor kort gebruikten de meeste commerciële diepbraden rundvetten of oliën die veel transvet bevatten. Dit was ongezond, maar de meeste diepbraden is nu gedaan met trans-vetvrije oliën die grotendeels onverzadigd zijn, en deze kunnen daadwerkelijk je bloedcholesterolgehalte verminderen en het risico op hartziekten verminderen. ”

Dus moet je falafel eten? ‘Hell ya!’, Zegt David Katz, MD, directeur van het Yale University Prevention Research Center, in een korte maar spirituele reactie. “Kikkererwten, kruiden, olijfolie. Hou ervan!”