Moet u groen sap drinken?

Moet u groen sap drinken?

DELEN

De tally is in, en groen sap is een go, zeg al vijf van onze experts.

Een in de winkel gekocht, groenteswart groen sap kan 36% van uw dagelijkse aanbevolen kalium bevatten en 20% van de dagelijkse vitamine A, met 12 gram natuurlijke suiker, geen vet en 4 gram eiwit. Juicing uw eigen vers glas zal waarschijnlijk net nog meer voedingsstoffen.

“Veggiesap is erg gezond,” zegt Barry Popkin, PhD, voedingsdeskundige aan de Universiteit van North Carolina bij Chapel Hill School of Public Health. En zo gezonderder, zegt hij, dan fruitige concoctions zoals smoothies, die Popkin onlangs in deze serie ontbrak. De belangrijkste bezorgdheid over het saperen en mengen – dat pulveriserende producten zorgt ervoor dat suiker snel sneller zonder vezels in je bloed stroomt – is niet een groot probleem met sap gemaakt van groenten. “Het is laag in suiker, zo heel anders,” zegt Popkin.

Dat veronderstelt dat je groene sap het grootste deel van zijn kleur krijgt van groenten, geen vruchtensap en een knippie kale, zegt Dr. Lydia Bazzano, een arts en directeur van het Centrum voor Levenslang Epidemiologie Onderzoek aan de Tulane University School of Public Health and Tropical Geneeskunde. Haar onderzoek naar fruit- en groentesappen vond dat groenten – vooral het groene bladaardige soort – verband houden met minder risico op het ontwikkelen van diabetes. Vruchtensap, aan de andere kant, was geassocieerd met meer risico’s op het ontwikkelen van diabetes.

Groen sap kan ook helpen bij het verbeteren van cholesterol. Een kleine studie gaf 32 mannen met hoog cholesterol een beetje minder dan een kopje kale sap elke drie maanden en vond dat voor de niet-rokers de HDL-LDL-cholesterolverhouding verbeterde met 52% en de seleniumniveaus oplopen.

Maar drink niet te veel van een goed ding, waarschuwt Kristi King, senior klinische diëtist bij het Texas Children’s Hospital. “Het moet gebruikt worden als onderdeel van een algemeen, evenwichtig dieet en niet voor ‘reinigingen’ of ‘detoxen’, zoals dat is waar we nieren en levers in ons lichaam hebben, ‘zegt ze.

Spreken van nieren, mensen met nierziekte of nierstenen moeten voorzichtig zijn met sappen, zegt dr. Mary Jo Kasten, assistent professor in de geneeskunde in de Mayo Clinic. Kasten schreef een artikel over een patiënt met nierziekte die nierfalen ondervond na een half week sap snel. Bepaalde voedselachtige bieten en spinazie en zelfs ijsthee, de boosdoener achter een recent geval van nierfalen – zijn rijke bronnen van oxalaat, een natuurlijke verbinding die nierstenen en nierbeschadiging bij mensen met zieke nieren kan verhogen. Maar juicing is goed voor de meeste mensen, zegt Kasten.

De meesten van ons zijn natuurlijk niet in de buurt van overdosering op groenten; Volgens de USDA eet de gemiddelde Amerikaan slechts de helft van de aanbevolen hoeveelheid groenten elke dag, en slechts 10% van wat we opvallen is donkergroen.

“Het is beter om te eten dan groenten en fruit te drinken,” zegt dr. David Katz, directeur van het Yale University Prevention Research Center. ‘Maar het is beter om ze te drinken dan ze helemaal niet hebben’.