Mono- onverzadigde vetten kunnen het Cholesterolarme dieet verbeteren

Mono- onverzadigde vetten kunnen het Cholesterolarme dieet verbeteren

DELEN

Het verhogen van de hoeveelheid mono-onverzadigde vetten in uw dieet kan een extra plus zijn in een dieet cholesterol arm dieet.

Cholesterol is een wasachtige stof die in je bloed in de vorm van lipiden of vetten voorkomt. Uw lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid cholesterol nodig om sterke cellen te bouwen. Maar te veel cholesterol kan de bloedstroom in je slagaders belemmeren, en verhoogt uw risico dat u een hartaanval of beroerte, rapporteert de Mayo Clinic.
Een Canadese studie gepubliceerd in het Canadian Medical Association Journal concludeert dat het toevoegen van mono-onverzadigde vetten aan een cholesterolarm dieet het cholesterolgehalte verder kan helt verbeteren. Mono-onverzadigde vetten lijken LDL of “slecht” cholesterol te verminderen, terwijl ze HDL of goed cholesterol verhogen.
De twee maanden lange studie betrof

24 mannen en vrouwen met mild tot matig hoog cholesterol. Tijdens fase 1 van de studie werden de vrijwilligers op een dieet met verzadigd vet geplaatst. Na een maand werden de deelnemers willekeurig toegewezen aan een vegetarisch dieet dat laag of hoog in mono-onverzadigde vetten was.

Aan het eind van fase twee hadden beide groepen hun LDL-cholesterolgehalte met meer dan een derde gedaald. Het HDL-cholesterol was met 12,5% vermeerderd in de groep die hoge hoeveelheden mono-onverzadigd vet kreeg, terwijl HDL-niveaus in de mono-onverzadigde groep ongewijzigd waren. De studie werd geleid door David J.A. Jenkins, een hoogleraar in de afdeling voedingswetenschappen aan de Universiteit van Toronto, Canada.

Inzicht in dieet vetten

Verzadigd vet is de belangrijkste dieetoorzaak van hoog cholesterol, volgens de American Heart Association (AHA). Verzadigd vet komt hoofdzakelijk voor in dierlijke voeding, waaronder rundvlees, rundvlees, kalfsvlees, lam, varkensvlees, pluimvee, boter, room, melk en kaas. Plantaardige bronnen van verzadigd vet vinden we aan cacaoboter, kokosnoot, kokosnootolie en palmolie.

Mono-onverzadigde vetten omvatten avocado’s, walnoten olijven, plantaardige oliën zoals canola, olijf en zonnebloem, alsmede haring, zalm en forel.

Cholesterolgehaltes beheren

De AHA beveelt aan om uw totale vetinname te beperken tot minder dan 30% van uw dagelijkse calorieën. Verzadigde vetten moeten per dag maximaal 5% van uw calorieën bevatten.
Als u minstens 30 minuten of meer minstens vijf dagen per week uitoefent, kan het voorkomen dat hoog cholesterol, volgens de Mayo Clinic, voorkomt. Het verliezen van overgewicht en het afhouden van het kan ook helpen bij het beheer van uw cholesterolgehalte.