Niet-essentieel lichaamsvet en hoe het te verminderen

Niet-essentieel lichaamsvet en hoe het te verminderen

DELEN
niet-essentieel lichaamsvet

Niet-essentieel lichaamsvet is vet dat jouw lichaam niet nodig heeft om te functioneren. Het wordt ook wel overtollig lichaamsvet genoemd en dit type vet slaat overtollige energie op welke als brandstof verbruikt kan worden wanneer het lichaam uitgehongerd is. Niet-essentieel lichaamsvet beschermt en isoleert alsmede het lichaam.

Wat is niet-essentieel lichaamsvet?

Je lichaam heeft wat vet nodig om noodzakelijke en gezonde functies uit te kunnen voeren. Dit essentiële lichaamsvet wordt opgeslagen in jouw botten, organen, centraal zenuwstelsel en in je spieren. Mannen en vrouwen hebben verschillende hoeveelheden essentieel lichaamsvet nodig.

Het vet dat niet nodig is voor vitale functies wordt niet-essentieel vet genoemd. Dit extra of overtollige vet wordt gebruikt voor opslag, voor isolatie en om vitale organen te beschermen. Niet-essentieel vet kan worden opgeslagen rond organen (dit noemt men visceraal vet) of het kan in het gehele lichaam onder de huid worden opgeslagen (wordt ook wel onderhuids vet genoemd).

Waarom heb ik overtollig lichaamsvet?

Er zijn verschillende redenen op te sommen waarom jij wellicht over meer lichaamsvet beschikt dan dat je nodig hebt. Hormonen, genetica, familiegeschiedenis en bepaalde medische aandoeningen kunnen van invloed zijn op de hoeveelheid niet-essentieel vet dat jij in jouw lichaam meedraagt. Maar meestal is overtollig lichaamsvet het gevolg van overdag simpelweg te veel calorieën te consumeren.

Als jij voedingsmiddelen eet die rijk zijn aan voedingsvet of wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan wat jij dagelijks nodig hebt, dan zal het lichaam die extra calorieën als vet opslaan. Zelfs als het voedsel dat jij consumeert gezond is of belangrijke voedingskundige voordelen biedt, dan zal je lichaamsvet krijgen wanneer jij te veel eet.

Een andere reden dat mensen meer lichaamsvet kunnen krijgen, is door gebrek aan activiteit. Zelfs als jij een redelijk eetpatroon hebt maar jouw calorieënverbruik laag houdt, dan kan deze sedentaire levensstijl overgewicht veroorzaken.

Hoe jezelf te ontdoen van niet-essentieel lichaamsvet

Voordat je eraan denkt om overtollig vet kwijt te raken, zou je jouw lichaamsvetpercentage moeten meten. Vergelijk het resultaat om te zien of jouw lichaamsvetpercentage gezond is of dat je te zwaar bent. Als je vervolgens jouw vet in je lichaam wenst te verminderen, dan zijn er verschillende methodes waarvoor jij kan kiezen.

Dieet. Een dieet volgen is één van de meest populaire manieren om niet-essentieel lichaamsvet te verminderen. Jij kan de hoeveelheid voedsel die je per dag consumeert verminderen om zo een calorietekort te creëren om gewichtsverlies mogelijk te maken.

Lichamelijke oefening. Het uitoefenen van fysieke activiteit kan jou meehelpen om vet te verliezen. Indien jij net begint met trainen of wanneer je overgewicht hebt, zou je langzaam moeten aanvangen om mogelijk letsel of een burn-out te voorkomen. Je kan uiteraard ook thuis allerlei oefeningen doen om vet en calorieën te verbranden.

Combinatie van voeding en beweging. Veel slimme lijners kunnen vet verminderen door een gezond caloriearm dieet te combineren met lichaamsbeweging om zo meer calorieën te verbranden. Deze combinatiebenadering is één van de meest effectieve manieren om vet te verliezen en ervoor te zorgen dat die kilo’s niet terug gaan komen.

Chirurgische behandelingen. Er zijn verschillende medische procedures om lichaamsvet te verminderen. Deze procedures moeten worden uitgevoerd door een arts die gecertificeerd is en kan kostbaar zijn, maar dit zijn goede opties voor specifieke kandidaten met overgewicht of obesitas.

Vet is een cruciaal onderdeel van jouw lichaam. Maar het is belangrijk om niet-essentieel lichaamsvet op een gezond niveau te behouden om welzijn op de lange termijn te waarborgen.