Dit soort thee vermindert natuurlijk de bloeddruk

    DELEN

    Recente onderzoeken kwamen vierkant op de kant van caffeinated morning drinks, wat suggereert dat koffie kan beschermen tegen kanker en type 2 diabetes.

    Thee heeft jarenlang een gezonde reputatie gehad als een hartbeschermer, en een studie gepubliceerd in het oktober-nummer van het British Journal of Nutrition suggereert dat het zelfs kan helpen om de bloeddruk te verlagen.

    Onderzoekers werden ge├»ntrigeerd door de onoplosbare link in de studies tot nu toe met betrekking tot bloeddruk en thee- inname, zodat ze 25 gerandomiseerde gecontroleerde proeven analyseren – de gouden standaard van wetenschappelijk onderzoek – om verder te onderzoeken over de vereniging.

    Zij vonden dat op de korte termijn de thee geen verschil liet zien voor de bloeddruk.

    Maar de lange termijn theeinname heeft een belangrijke impact gehad. Na 12 weken drinkende thee was de bloeddruk lager met 2,6 mmHg systolisch en 2,2 mmHg diastolisch. Groene thee had de meest significante resultaten, terwijl zwarte thee de volgende beste heeft uitgevoerd.

    Die lijken misschien niet op grote aantallen, maar kleine veranderingen in de bloeddruk kunnen een aanzienlijke invloed op de gezondheid hebben, schrijft de studie auteurs. Het verminderen van de systolische bloeddruk met 2,6 mmHg zou naar verwachting het beroeringsrisico met 8% verminderen, de sterfte van de coronaire hartziekte met 5% en de sterfte van alle oorzaken met 4% op een bevolkingsniveau, “schrijven zij.

    Thee is van plan om endotheliale bescherming te bieden door de bloedvaten te helpen ontspannen, waardoor bloed vrijer kan stromen.

    Het is een hoge bron van antioxidanten die gekoppeld zijn aan betere hart- en vaatziekten.

    De onderzoekers waren niet in staat om het optimale aantal kopjes te drinken om te profiteren, maar andere studies hebben beschermende effecten getoond bij 3-4 dagelijkse bekers. De onderzoekers zeiden dat ze geen verschil hadden in caffeinated tea vs decaf.

    “Dit zijn diepgaande effecten en moeten serieus worden beschouwd in termen van het potentieel voor dieetwijziging om het risico op CVD [hart-en vaatziekten] te moduleren,” schrijven de auteurs.