Verbeter je gezondheid met het Paleo Dieet: Het Holbewoner Dieet

Verbeter je gezondheid met het Paleo Dieet: Het Holbewoner Dieet

DELEN
paleo

Paleo komt uit het woord Paleolithicum. Het Paleolithische tijdperk, ook wel de Steentijd genoemd, was een tijd die werd gekenmerkt door de ontwikkeling van stenen gereedschappen en muurgraveringen. Het Paleo-dieet is gepatenteerd naar het dieet dat de holbewoner tijdens dit tijdperk heeft gevolgd.

De Basisbeginselen van een Paleo Dieet

Het Paleo-dieet is gebaseerd op de eetgewoonten van menselijke voorouders die meer dan 10.000 jaar geleden voor de ontwikkeling van de landbouw leefden. Het dieet van de Paleolithische mens bestond voornamelijk uit wild, vis, honing wanneer beschikbaar en wildgroeiend plantaardig voedsel. Een zeer beperkte hoeveelheid graan werd in het dieet opgenomen is. De Paleolithische mensen hebben ook geen zuivelproducten, oliƫn, zout of verwerkt voedsel.

Het is de valse veronderstelling om te denken dat Paleolithische mensen geen koolhydraten aten. In feite kwam 45-50% van hun dagelijkse inname uit koolhydraten. De manier waarop hun dieet verschilde van het gemiddelde dieet van vandaag is dat de meerderheid van de koolhydraten in een Paleolithisch dieet uit groenten en fruit kwam. In tegenstelling tot vandaag kwamen er heel weinig koolhydraten uit granen en niets werd geraffineerd of verwerkt.
Het moet ook worden aangehaald dat Paleolithische mensen een heel fysiek actief leven leidden. Om de levensstijl van de Paleolithische voorouders echt te imiteren, moet oefening worden opgenomen als onderdeel van een gezond leven.

De Grond Regels voor het volgen van het Paleo Dieet vandaag de dag

De volgende tips kunnen een persoon helpen een gezond dieet te volgen die de eetgewoonten van onze Paleolithische voorouders nabootst.

  • Eet volledig, natuurlijk, vers voedsel.
  • Vermijd alle verwerkte voedingsmiddelen, transfats, geraffineerde granen en suikers.
  • Gebruik veel fruit, groenten en noten en je dieet.
  • Verhoog de consumptie van magere eiwitten zoals vis, gevogelte, vleeswaren en mager rood vlees.

Onderzoek naar het paleo-dieet

Terwijl onderzoek naar het Paleo-dieet beperkt is, blijkt uit beschikbare onderzoeken dat het Paleo-dieet gezonder is dan het gemiddelde Amerikaanse dieet. Dit komt doordat het Paleo-dieet laag in vet en cholesterol is. Het richt zich ook op een toename van groenten en fruit.

Uit recente onderzoeken blijkt ook dat mensen die een dieet volgen na de paleolithische mensen een lager risico hebben op hart- en vaatziekten en beter gecontroleerde bloedglucose hebben.

Het enige aandachtsfactor is het weglaten van melkproducten. Boerderij geteelde planten en dieren hebben minder calcium dan die in het wild gevonden worden. Indien melkproducten worden geschrapt moet en er wellicht diervoederproducten in het dieet worden opgenomen om voldoende hoeveelheden calcium binnen te krijgen.
Door te leren over de eetstijl van de Paleolithische mens en het nabootsen van hun levensstijl kunnen mensen hun eetgewoonten verbeteren in deze moderne tijd.