Waarom resulteren sommige dieten in gewichtstoename?

Waarom resulteren sommige dieten in gewichtstoename?

DELEN
calorie dieten

Het is teleurstellend wanneer een persoon op dieet gaat om af te vallen en vervolgens enkel zwaarder wordt. Vaak betreft het dan dieetstrategieën die gewichtsafname en calorie-telling betreffen.

Sommige mensen beschuldigen zichzelf ten onrechte dat ze de wilskracht ontbreken om de dieetstrategie effectief te implementeren. Dit zelfvertrouwen wordt vaak gecompenseerd door de onwilligheid van de dieter om te zoeken naar betere uitleg voor het ongewenste resultaat.

Als de reden voor het verlies aan lichaamsvet wordt gevonden, wordt het makkelijker om te weten wat moet worden toegevoegd of verwijderd om het dieet effectiever te maken.

Zwaktes van de calorie tellende dieten

Bij calorie-telling worden voeding en drank dusdanig opgenomen om ervoor te zorgen dat de calorie-inname laag is. Er wordt verondersteld dat men lichaamsgewicht zal verliezen wanneer de calorie-inname lager is dan de calorieënverbranding.

Deze veronderstelling heeft de neiging om het punt te negeren dat het lage caloriehoudende voedsel (of producten) het verlangen kan stimuleren, waardoor het nodig is om meer voedsel te consumeren. Dit kan het moeilijker maken om de calorie-input lager te houden dan de output.

Sommige lage calorieproducten kunnen het metabolisme in de war brengen, waardoor het moeilijker is om meer calorieën te verbranden. Sommige kunnen het opgeslagen lichaamsvet niet verbranden, en sommige kunnen de synthese en de opslag van vet vergemakkelijken.

Sommige kunnen het bloedglucosegehalte verlagen en honger in de hand werken. Daarnaast kan een voedingsmiddel meer voedsel verbruiken om brandstof te geven voor het energie metabolisme van het lichaam. Dit kan resulteren in meer vetverhoging.
Deze dieetbenadering kan echter zeer effectief werken, als normale levensmiddelen (onbewerkte voedingsmiddelen) worden verbruikt.

Deze ongeraffineerde voedingsmiddelen bevatten meestal significante hoeveelheden voedingsvezels die kunnen helpen bij het voorkomen van honger en overmatige hongergevoel. Het belangrijkste punt hierbij is dat de interactie van het voedsel met het lichaam vaak belangrijker is dan de calorische waarde van de verbruikte stof. Een effectief dieet moet rekening houden met deze interactie tussen voeding en lichaam bij het formuleren van de strategie.

Kunstmatige zoetstoffen kunnen dikmakers zijn

Kunstmatige zoetstoffen kunnen van belang zijn voor dieet volgers omdat ze lichaamsvet versterken. Kunstmatige zoetstoffen zijn aanwezig in dieetdranken en sommige calorieën met weinig calorieën.

Talrijke studies hebben aangetoond dat kunstmatige zoetstoffen lichaamsvetvermeerdering kunnen veroorzaken [1,2,3] (doch door indirecte maatregelen). Ze kunnen het voedselverbruik [2,3,4] verhogen door het eetlustmechanisme [1,2] te verstoren. Weglaten van kunstmatige zoetstoffen uit het menu kan een dieet strategie effectiever maken.

Het weglaten van kunstmatige zoetstoffen uit een dieet wordt hier getoond als een voorbeeld van wat uit een voedingsprotocol kan worden weggelaten om een ​​dieetgewichtstrategie te verbeteren, deze zoetstoffen zijn in overvloed in voedsel vertegenwoordigd.

Daarnaast consumeren veel mensen ze in hogere hoeveelheden dan hun niet-dieetpatronen op basis van de verkeerde veronderstelling dat ze niet kunnen bijdragen aan gewichtstoename omdat ze calorievrij zijn. Het feit dat deze zoetstoffen lichaamsvetbouwers zijn, wordt door dit calorievrije profiel verduisterd.